sunnuntai 28. toukokuuta 2017

Hiki

Asiat kääntyivät siihen pisteeseen, että tänä vuonna en ostakaan joogan kesäkorttia, vaan käyn pelkästään satunnaisilla tunneilla. Tänään fysiikkani kaipasi kyynelsilmin joogaa, joten ostin tavallisen sarjakortin sitten kuitenkin, se riittäköön kesäksi. Huomasin totisesti vuodenajan vaihtuneen! Kesällä astanga on kerrassaan eri juttu kuin syksyllä, talvella ja keväällä. Kesän tulon huomaa siitä, että aurinkotervehdysten jälkeen naama ja niska ovat märkänä, tasapainoliikkeisiin päästessä olen saanut pyyhkiä naamaa hihaan jo useamman kerran ja loppuliikkeissä tunnen tuskallisen selkeästi, kuinka lähes läpimärkä paitani liimautuu mahaan ja selkään. Kesällä mattokin täytyy pestä jokaisen tunnin jälkeen.

Rationaalisella tasolla tiedän (tiedän?), että muutkin hikoilevat, mutta miksi kukaan muu ei koskaan näytä siltä?  On viileitä, myhäileviä joogajumalattaria, hillityn hallittuja lihaskimppuja kuivine valkoisine paitoineen, ja sitten punanaamainen ja pisaroiva minä. Hikinen olemukseni ei esittäydy pelkästään joogassa; kesällä minun on ylipäätään täysin turha ja jopa mahdoton käyttää meikkiä, sillä se valuu kaula-aukosta sisään alta aikayksikön, jos on aurinkoista ja lämpötila on yli 18 astetta. Lisäksi naamani punoittaa kaiken kesää niin, että kulmakarvatkin katoavat siihen.

Kyllähän minä lämmöstä pidän, mutta huhkiminen ja hikoilu nyt vain on mukavampaa viileämmillä keleillä. En talvisinkaan halua joogasalissa olla siirreltävien lämmityslaitteiden vieressä, mikä aina kummastuttaa kanssajoogaajia. Olen varmaan arktista rotua.

***

Työprojekti jatkuukin yllättäen vielä ensi viikolla, kenties jopa koko viikon. Jouduimme vaihtamaan toiseen työtilaan, joka ei ole puoliksikaan niin mukava kuin aiempi. Odotettavissa v-maisia niskakipuja ja selkäjumeja, mutta onneksi enää viikko.

2 kommenttia:

Timo Lampi kirjoitti...

Niillä muilla on sellanen tekninen urheilupaita päällä, se siirtää hien kauemmas eikä näytä märältä vaikka just olis otettu vesiämpäristä. :)

Saima kirjoitti...

Joo, mulla on sellainen, mutta vaikka se ehkä ei NÄYTÄ märältä niin kyllä se silti siltä tuntuu, ainakin mulla. Mutta ei niillä muilla ole koskaan punaista ja märkää naamaakaan, niin kuin mulla :-P