torstai 5. tammikuuta 2017

Hyvät unet

Näin jotenkin hienoa unta.

Unessa olin suuressa, valkoisessa omakotitalossa, maisemassa joka ei ollut mikään minulle tutuista miljöistä. Oli kevät, maaliskuu; talon pihalla oli vielä lumikinoksia, mutta vesi virtasi puroina tontin laidoilla ja ilma oli auringonpaisteinen, vaikkakin kylmä. 

Talossa oli paljon ihmisiä, jotkut minulle tuttuja, jotkut vieraita. Yksi ihmisistä oli Bill Murray. Minulla oli kahdenkeskistä asiaa Billille, mutta aina, kun yritin päästä puheisiin hänen kanssaan, tuli paikalle muita, jotka alkoivat selittää omaa asiaansa. Juttelin sitten porukoissa mukavia, keskeytykset eivät harmittaneet.

Lopulta menin talon pihalle. Seisoin tontin rajalla kädet puuskassa kylmän takia ja katselin sulavaa lunta ja lirisevää vettä. Bill Murray tuli taakseni. Kerroin hänelle suunnittelevani itsemurhaa - se oli asia, josta olin hänen kanssaan halunnut puhua. Bill astui lähemmäs, kietoi kätensä ympärilleni takaapäin ja seisoimme siinä puhumatta mitään. Tähän uni päättyi tai vaihtui toiseen.

***

Kerroin unesta puolisolle ja kuvailin nimenomaan, että mielestäni uni oli rauhallinen ja hieno, mutta hän huolestui heti siitä, suunnittelenko oikeasti itsemurhaa. Sanoin, että näen usein unta siitäkin, että minulla on penis, mutta en tosielämässä havittele sellaista (itselleni).

***

Allekirjoitin tänään työsopimuksen noin kuukauden mittaisesta työsuhteesta. Aloitan ensi maanantaina. 

Ei kommentteja: