torstai 17. marraskuuta 2016

Se on joko tai

Luen kirjaa, jonka kirjoittajasta olen saanut erinäisten medioiden kautta sellaisen kuvan, että hän on itsekeskeinen mäntti. Tämän luultavasti virheellisen käsityksen takia minun on vaikea antaa itselleni lupaa pitää tästä kirjasta. Kirja vaikuttaa kuitenkin hyvältä ja se on jo läpäissyt "50 sivun testini". Maailmankuvani säröilee.

Myönnetään: minulla on jatkuvasti vaikeuksia harmaan sävyjen kanssa. Jos pidän jostakin, haluan pitää siitä kaikkine sivujuonteineen, joka kantilta. Jos kuulen pitämästäni asiasta jonkun negatiivisen (perustellun) mielipiteen, en kykene enää näkemään asiaa samalla tavalla. En pysty alistamaan omaa näkemystäni tutkailulle ilman, että luovun siitä kokonaan. Jos joku mollaa asioita, jotka ovat minulle tärkeitä, menen sekaisin. Ikään kuin toiset olisivat aina oikeammassa kuin minä.

Samaan asiaan liittyy sekin, että minusta on hirveää kuulla ihmisten puhuvan pahaa toisista, etenkin yhteisistä tutuista. Sellaisen jälkeen tuntuu siltä, että minullakaan ei ole oikeutta tykätä siitä pahanpuhumisen kohteeksi joutuneesta enää.

***

Rouvakissa haluaa säännölliset hellyys- ja huomiohetket. Yksi aamulla, aamuaterian jälkeen, ja mahdollisesti toinen iltapäivällä, kun olen palannut menoistani. Tällöin rouva kävelyttää minut perässään makuuhuoneeseen samalla merkitsevästi maukuen ja hyppää sängyn päälle. Minun tehtäväni on istua sängylle ja tarjota käteni, jota vasten rouva hieroo poskiaan. Sitten rouva kävelee jalkojeni yli pari kertaa eri suuntiin. Minulta odotetaan otsan rapsutusta, poskien silittelyä sekä yleistä "lullutusta" - ote kissan kaulan ja hartioiden alueelta molemmin käsin ja sitten käsillä hiljaista hierovaa liikettä. Lepertelystä ja lässytyksestäkin rouva pitää silmin nähden, keikistelee oikein kun kehun mairealla äänellä kuinka hieno kissa, kuinka kaunis kissa hän onkaan. Sopivan pituisen hellyyshetken jälkeen rouva joko käy sängylle nokkaunille tai lähtee pois. Jos siis paijaus on ollut riittävää. Muussa tapauksessa perässäkulkeminen ja marina jatkuvat.

Ei kommentteja: