torstai 6. lokakuuta 2016

Työtön kiehuu

Taidan aloittaa FB-kaverilistan siivoamisen oikein tietoisesti. Juuri äsken heivasin kavereistani ihan pelkällä äkkifiilispohjalla ihmisen, jonka päivitykset ovat ärsyttäneet kokoomushenkisyydessään jo pitkään. Näin hänen onnitelleen jotain tuttuaan työpaikan saamisesta sanoen: "Ja jotkut kehtaavat vielä väittää, ettei töitä löydy - tekijälle niitä löytyy aina." Minä huusin ääneen suosikkikirosanani täällä kotini hiljaisuudessa (rouvakissa lotkautti hieman korviaan) ja sitten poistin kyseisen henkilön kaverilistaltani. Työttömyydestä syyllistämistä tulee ihan tarpeeksi kaikista mahdollisista tuuteista nykyään.

Jos jollakin käy mäihä ja hän saa työtä toisin kuin enemmistö muista työnhakijoista, ja häntä onnitellaan siitä, eikö se ole vähän sama kuin onnittelisi huonoennusteisesta syövästä parantunutta sanomalla, että onneksi olkoon, sinä olet noita kuolleita parempi ihminen ja siksi paranit?

YLEkin kyselee tänään, että hei työtön, miksi et ota työtä vastaan? Vastasin kyselyyn, vaikka se jo lähtökohtaisesti minua vitutti. En ota työtä vastaan siksi, että kukaan ei ole hakemisesta ja suoranaisesta tuppautumisesta huolimatta sitä minulle tarjonnut. Toisaalta puhelinmyyntityötä en edes hae, koska tiedän, että se huonontaisi elämänlaatuani ratkaisevasti eikä tunnu millään mittapuulla järkevältä, yhteiskuntaa rakentavalta työltä. En ole hakenut vielä myöskään 10-20 tunnin osa-aikaisia töitä, koska en ole nälkäkuoleman partaalla. En ole hakenut siivoustöitä - vielä. En ole hakenut kaupan kassalle. Näitä kahta viimeksimainittua siksi, että löytyy varmasti ihmisiä, jotka tarvitsevat niitä paikkoja minua enemmän, ja kuten sanottua, minä en ole vielä nälkäkuoleman partaalla, eivätkä lapsenikaan.

Paras kuitenkin viimeiseksi: olen ilmeisesti saamassa töitä joulusesongin ajaksi samasta kirjakaupasta, jossa olin viime vuonnakin. Kuulen lisää ensi viikolla. Ihan ok. Ei se työ niin erinomaisen riemukasta ole, mutta onpahan jotakin. Ja kieltämättä tuntuu hyvältä ajatella, että olin viime vuonna työssä tarpeeksi hyvä, ja minut halutaan takaisin.

Ei kommentteja: